Is verkoop bedrijf aan de orde dan weet je een ding zeker: er komt heel veel op je af. Belangrijke vraag die gesteld wordt als sprake is van de verkoop van je onderneming is de waarde. Wat is een reële prijs voor je bedrijf en hoe wordt die waarde dan precies berekend? Maak een heldere verkoopbrochureEerst over de verkoop. Als je jouw bedrijf wilt verkopen, dan maak je in elk geval een verkoopbrochure. In die brochure ga je in hoofdlijnen in op jouw bedrijf. wat is de visie, wie zijn jouw klanten, heb je concurrentie en wat is het verdienmodel? Verder richt je een dataroom in. Elke partij die interesse heeft wil alles van je bedrijf weten, en zeker de cijfertjes. Door een dataroom in te richten bundel je al deze informatie en zo hebben aspirant kopers de mogelijkheid om alle relevante informatie in te zien. Leg je nooit meteen vast en werk met voorlopige contracten. En uiteraard heb je zelf een bodemprijs in je hoofd, een bedrag dat je tenminste voor de zaak wenst. De waardebepaling door een professional is een kostbare aangelegenheidDe waarde dan. Je kunt op verschillende manieren een indicatie krijgen van wat de waarde is van je onderneming. De meest gebruikte methode is dat je de gemiddelde brutowinst van de afgelopen drie jaar vermenigvuldigt met een multiple. Deze multiple is per bedrijfsbranche verschillend. Zo is 4 een gangbare multiple voor mediabedrijven maar hebben IT bedrijven bijvoorbeeld de multiple 6. Daar zit dus nogal wat verschil in. In deze indicatieve prijs is echter het groeipotentieel niet meegenomen. Jammer, want juist dat kan de waarde verhogen. Weten waar je aan toe bentWil je duidelijkheid? Schakel dan een professional. Vraag jij je af wat kost een bedrijfswaardering? Dan moet je niet schrikken. Want een professionele waardebepaling kost je zomaar tussen de vijf- en vijftienduizend euro. Dan weet je echter wel waar je aan toe bent. Dan kan over de waarde van een bedrijf in elk geval geen enkel misverstand meer bestaan. En ook dat is ondanks de hoge prijs wel wat waard. |
Bedrijfswaardering is allesbehalve goedkoop
Tags:
- Zakelijk
- , b2b , bedrijfwaarde , ondernemen