Acat Nederland
Image default
Relatie

Leren omgaan met agressie op je werk? Volg een agressietraining

Er zijn verschillende beroepen waar je regelmatig te maken krijgt met agressie van klanten, cliënten en patiënten. Bij de agressietraining gaat het niet alleen om agressieve mensen maar ook mensen die zich lastig gedragen en hoe jij daar als professional mee om kan gaan. Je leert bij de agressietraining om zelfcontrole te hebben en hoe je stress moet hanteren. Ook leer je waarom iemand zich misschien agressief of lastig gedraagt zodat jij je kunt inleven in de ander. Je leert hier dus mee omgaan en hoe je de situatie kunt veranderen op een goede manier. Het resultaat is dan hier van dat er minder conflicten komen en dat er minder gevolgschade ontstaat bij jou en/of de klant.

Agressie in de drogist

In de zorg komt helaas veel agressie van klanten, patiënten en cliënten voor. Dit is vaak omdat mensen zich al niet fijn voelen en waar gaat het om dingen waar ze weinig vanaf weten. Die onwetendheid en onzekerheid maakt het dat mensen zich boos en agressief kunnen gaan gedragen. Een goed voorbeeld hiervan is de toenemende agressie in de rogist. Verbale agressie komt vaak voor door de onvrede over wachttijden of zelf psychisch niet in orde zijn. Ook komen er veel pogingen tot intimidatie voor en zijn er regelmatig bedreigingen. Vaak gebeurt dit wanneer iets niet vergoedt wordt, een huisarts iets anders heeft voorgeschreven, een meddische middelen wat niet op voorraad is of de lange wachttijden. Om de vele burn-outs en stressklachten te verminderen onder drogistmedewerkers is het verstandig om een agressietraining te volgen.

Hoe ziet de agressietraining eruit?

Op een interactieve manier wordt de agressietraining vormgegeven. Zo maak je gebruik van oefeningen, discussies en rollenspellen. Zo’n cursus duurt een dag en de professionals in het werkveld kunnen hier veel van leren.