Gezien het feit dat ze begonnen zijn als ‘chinelos de pobre’ (arme man’s sandalen), is het succes van het internationale Braziliaanse merk Havaianas verbazingwekkend. Vanaf hun nederige begin in kleine winkeltjes in Brazilië groeide hun populariteit langzaam, en nu worden ze verkocht in enkele van ’s werelds meest luxueuze warenhuizen. We onderzoeken hoe het casual merk Havaianas de Braziliaanse flip-flop markt is gaan domineren.
Het begin van Havaianas De jaren ’60 waren een belangrijk keerpunt in de geschiedenis van het Braziliaanse schoeisel. Voorafgaand aan dat decennium was het meeste schoeisel eenvoudigweg van leer gemaakt door Duitse immigranten die de vaardigheden en materialen meebrachten om te beginnen met de industrialisatie van de schoenproductie. Toch kwam er in 1962 een nieuwe schoenstijl op de markt: Havaianas teenslippers. Met het stijlconcept van de Japanse teenslippers Zori produceerde Havaianas de eerste rubberen sandaal die zeer succesvol was onder de Braziliaanse arbeidersklasse.
Hedendaagse stijl Fast-for-forward vijf decennia en Havaianas zijn overal in Brazilië, gedragen door iedereen, van strandgangers tot de rijken en beroemdheden. De sandaal heeft ook een grote invloed gehad op de hedendaagse stijl, en heeft casual kleding voorbij het strand en in nachtclubs, bars en chique feesten geduwd. De associatie met plezier, zon en het strand maken het populair over de hele wereld, omdat het een zekere surfer-meisje-koelheid tevoorschijn tovert. Het is ook gemakkelijk te updaten om gelijke tred te houden met de huidige trends en wordt vaak geproduceerd in speciale edities voor evenementen zoals de World Cup en de Olympische Spelen van 2016. De meest populaire print blijft echter de klassieke Hawaiiaanse bloem die het merk zijn naam geeft.
|