Acat Nederland
Image default
Gezondheid

Last van een trillend oog? Dit kun je eraan doen

Last van een trillend oog? Dit kun je eraan doen

Een trillend oog kan, hoewel het pijnloos is, als heel vervelend ervaren worden. Het ontstaat doordat de nervus facialis, de zevende hersenzenuw, overactief is. Deze zenuw zorgt voor de aansturing van de spieren van je oogleden, wangen en mondhoeken. In sommige gevallen kan het dus ook zorgen voor het trillen van je wangen of mondhoeken. Een trillend oog is echter veruit de meest voorkomende reactie. Wat veroorzaakt deze irritatie en hoe zorg je ervoor dat dit stopt?

De redenen voor trillingen in je oog

Een trillend oog kan verschillende redenen hebben, waarvan vermoeidheid een belangrijke is. Lang achter een computer zitten of autorijden kunnen ervoor zorgen dat je oog oververmoeid raakt en begint te trillen. Daarnaast is wat je (wel of niet) eet en drinkt van belang. Zo zorgen koffie en alcohol ervoor dat je hartslag omhoog gaat, je stofwisseling versnelt en bepaalde spieren actiever worden, met als gevolg een trillend oog. Ook een tekort aan bepaalde voedingsstoffen, bijvoorbeeld magnesium en vitamine B12, kunnen een rol spelen bij een trillend oog.

Stress is vaak de boosdoener

Eén van de meest voorkomende redenen van een trillend oog is echter stress. Dit zorgt voor een voortdurende spanning in je lichaam, met trillingen tot gevolg. Het behandelen hiervan gaat dus gepaard met het aanpakken van de bron van stress die je ervaart. Hoe pak je dit aan? Zorg voor voldoende rust. Wanneer je te veel stress hebt is het van het grootste belang om gedurende je dag pauzemomenten te hebben. Zo komt je lichaam tot rust. Weet je bovendien wat de oorzaak is van de stress? Pak deze aan.

Wat kun je doen als je last hebt van trillingen in je oog?

Daarnaast is het in het geval van een trillend oog goed om deze te laten rusten. Bij te lang achter de computer zitten, lezen of autorijden hebben je ogen af en toe een pauze nodig. Bovendien is het van belang te letten op wat je eet en drinkt. Zorg dat je vooral bovengenoemde voedingsstoffen voldoende binnen krijgt en let op met koffie en alcohol. Vind je het moeilijk om stress te verminderen? Ga met een coach in gesprek. Neem deze punten serieus en de trillingen in je oog zullen op den duur verminderen.

Gerelateerde artikelen

Een gouden tip om beter te slapen

3 tips bij het kiezen van een tandarts in Breda

Een betere relatie door relatietherapie in Apeldoorn