Acat Nederland
Image default
Dienstverlening

Drie tips hoe de distributieketen verbeterd wordt

Binnen de logistieke sector heeft men veel te maken met de distributieketen. Deze is belangrijk voor bedrijven. Wanneer dit gesmeerd loopt, kan het betreffende bedrijf de omzet verhogen en meer winst maken. Alleen, wat houdt de distributieketen in?

Wat is de distributieketen?

Distributie betreft de laatste stap binnen de logistieke keten. Het gaat om het eindproduct dat zijn bestemming moet bereiken. Distributie houdt daarom niets anders in dan de route die door het eindproduct van het magazijn tot de eindconsument afgelegd wordt. Er is sprake van directe en indirecte distributie. Bij directie distributie verkoopt de fabrikant of een bedrijf rechtstreeks aan de klant. Het kan zo gezien worden: het eindproduct gaat van de fabriek, meestal via een winkel of website, naar de consument. Bij indirecte distributie zijn er een of meerdere tussenpersonen tussen de producent en consument. Een voorbeeld hiervan is dat een product van een fabrikant eerst naar de groothandel gaat, vervolgens naar de winkelier en dan pas bij de consument terecht komt. 

Waarvoor is de distributieketen nodig?

Om eindproducten aan de man te krijgen, is een distributieketen nodig. Het gaat immers puur om de route die het eindproduct aflegt. Het eindproduct moet toch op een manier bij de consument terecht komen. Het is handig dit zo slim en efficiënt mogelijk te doen. Hoe meer kosten hierop bespaard kunnen worden, des te groter is de winstmarge. 

Drie tips hoe de distributieketen verbeterd kan worden

  1. Maak gebruik van distributieanalyse en gebruik de uitkomsten om de distributie daadwerkelijk te verbeteren;

  2. Automatiseer zoveel mogelijk in de distributieketen, dit om vertraging en fouten te voorkomen;

  3. Maak gebruik van slimme software. Tegenwoordig is er zoveel maatwerk in software mogelijk en kunnen bestaande systemen gekoppeld worden. Middels deze systemen kan er bijv. direct zichtbaar zijn of een artikel nog op voorraad is. 

De voordelen van het verbeteren van de distributieketen

Wanneer een distributieketen verbeterd wordt, zitten daar zeker voordelen aan. De distributie gaat immers efficiënter. Dit scheelt in de kosten, verhoogt de service, verhoogt de omzet of marge, de informatie onderling is duidelijker en het voordeel op de concurrentie wordt verhoogd, omdat de distributie slimmer ingezet wordt. 

Het is zeker zinvol om een slimme distributieketen te hebben binnen het bedrijf. Nieuwe software of software koppelingen zijn een goed voorbeeld om de distributie binnen een bedrijf te verbeteren. Neem bijvoorbeeld een professioneel FMIS Systeem!