Het Koreaanse merk Hyundai maakt naast elektrische auto’s ook laadpunten. Volgens de organisatie Milieu Centraal is het laden met een eigen laadpunt goedkoper dan het laden met een publieke laadpaal of het tanken van benzine of diesel. Daarom heeft het zin om de aanschaf van een eigen Hyundai laadpaal te overwegen. Dan kan de auto bijvoorbeeld ‘s nachts opladen en kunt u ‘s morgens met een volle batterij de weg op. Kiezen tussen een laadpaal en een wallboxDoorgaans laten we in het midden of er sprake is van een laadpaal of een wallbox door het woord laadpunt te gebruiken. In beide gevallen werkt het laadapparaat op dezelfde manier. Bij een laadpaal is dat apparaat echter aan een paal bevestigd en bij een wallbox aan een muur. Inclusief installatie is een wallbox goedkoper dan een laadpaal. Afhankelijk van waar en hoe de auto wordt geparkeerd, kan een laadpaal praktischer zijn. U wilt bijvoorbeeld niet dat bij het laden de laadkabel vervelend in de weg zit. Afstemmen van auto en laadpuntOok qua laden is de ene elektrische auto de andere niet. In Nederland hebben de openbare laadpalen een type 2 aansluiting. Dus dient de laadkabel een type 2 connector te hebben. Behalve de fysieke aansluiting dienen ook het laadvermogen en het aantal fasen aan te sluiten. Als het maximale laadvermogen van het laadpunt of auto niet kan worden benut, dan is dat wat jammer. Het laadvermogen is een bepalende factor voor de hoeveelheid tijd die het neemt om een batterij te laden. Ook op het aantal fasen dient te worden gelet. Met 1 fase hoeft normaliter de netaansluiting in huis niet te worden aangepast. Bij 3 fases praten we over krachtstroom en die hoeft een woning niet te hebben. Met 3 fases laadt een auto sneller op, maar een auto biedt die mogelijkheid vaak niet. Hyundai laadpalenZoals we al zagen is de afstemming tussen laadpunt en auto van belang. U kunt prima een Hyundai laadpunt aanschaffen als u een ander merk auto rijdt. Het gaat om de genoemde afstemming. Hyundai biedt het Alfen Eve Single-laadpunt. Het laadvermogen daarvan is 22 kW bij 3 fases. Het heeft een type 2 aansluiting. Hyundai biedt twee pakketten, namelijk Basic en Premium. De keuze hangt af van benodigde materialen en de werkzaamheden die moeten worden verricht voor de installatie van het laadpunt. Hyundai werkt samen met Vattenfall InCharge. Dynamic Load Balancing wordt geboden, waarbij het beschikbare vermogen wordt verdeeld over het laadpunt en de huishoudelijke apparaten. Wilt u meer weten over het Hyundai laadpunt? Kijk dan eens op de website van Accu Machine. |
https://www.accu-machine.nl/laadpalen/laadpaal-voor-hyundai/ |