Acat Nederland
Image default
Bedrijven

Een burn-out herkennen hoe doe je dat?

Wat is een burn-out?

Een Burn-out is een toestand van emotionele, fysieke en mentale uitputting veroorzaakt door overmatige en langdurige stress. Het treedt op wanneer je je overweldigd voelt, emotioneel uitgeput en niet in staat om aan de constante eisen te voldoen. Als de stress aanhoudt, begint u de interesse en motivatie te verliezen die u er in de eerste plaats toe brachten een bepaalde taak te nemen.

Burn-out vermindert de productiviteit en slurpt je energie op, waardoor je je steeds hulpelozer, hopelozer, cynischer en haatdragender gaat voelen. Uiteindelijk kun je het gevoel krijgen dat je niets meer te geven hebt.

De negatieve effecten van burn-out werken door op alle gebieden van het leven, ook thuis, op het werk en in je sociale leven. Burn-out kan ook langdurige veranderingen in je lichaam veroorzaken, waardoor je vatbaar wordt voor ziektes als verkoudheid en griep. Vanwege de vele gevolgen is het belangrijk om een burn-out meteen aan te pakken.

Bent u op weg naar een burn-out?

Je bent misschien op de weg naar burn-out als:

  • Elke dag een slechte dag is.

  • Je werk of je privéleven een totale verspilling van energie lijkt te zijn.

  • Je de hele tijd uitgeput bent.

  • Het grootste deel van je dag besteed je aan taken die je ofwel geestdodend saai of overweldigend vindt.

  • Je hebt het gevoel dat niets wat je doet een verschil maakt of gewaardeerd wordt.

Tekenen en symptomen van burn-out

De meesten van ons hebben wel eens dagen dat we ons hulpeloos, overbelast of niet gewaardeerd voelen. Dat we onszelf uit bed moeten slepen. Als je je echter het grootste deel van de tijd zo voelt, kan het zijn dat je een burn-out hebt.

Een Burn-out is een geleidelijk proces. Het gebeurt niet van de ene op de andere dag, maar het kan je wel besluipen. De tekenen en symptomen zijn in het begin subtiel, maar worden erger naarmate de tijd vordert. Zie de eerste symptomen als rode vlaggen die aangeven dat er iets mis is dat aangepakt moet worden. Als je oplet en je stress actief vermindert, kun je een grote inzinking voorkomen. Als je ze negeert, zul je uiteindelijk een burn-out krijgen.

Lichamelijke tekenen en symptomen van burn-out

  • Je voelt je het grootste deel van de tijd moe en uitgeput.

  • Verminderde immuniteit, vaak ziek zijn.

  • Frequente hoofdpijn of spierpijn.

  • Verandering in eetlust of slaapgewoonten.

 

Emotionele tekenen en symptomen van burn-out

  • Gevoel van mislukking en twijfel aan jezelf.

  • Gevoel van hulpeloosheid, opgesloten zijn en verslagen zijn.

  • Onthechting, je alleen voelen in de wereld.

  • Verlies van motivatie.

  • Steeds cynischer en negatiever worden.

  • Verminderde tevredenheid en gevoel van vervulling.

Gedragsmatige tekenen en symptomen van burn-out

  • Terugtrekken uit verantwoordelijkheden.

  • Jezelf afzonderen van anderen.

  • Uitstelgedrag, er langer over doen om dingen gedaan te krijgen.

  • Eten, stimulerende middelen of alcohol gebruiken om ermee om te gaan.

  • Je frustraties op anderen afreageren.

  • Overslaan van werk of te laat komen en eerder weggaan.

Wanneer je zelf denk dat je een burn-out hebt neem dan gerust eens contact met een burn-out coach op.

 

Gerelateerde artikelen

Wat zijn de overwegingen om over te stappen op elektrische rijden?

Rijplaten gebruiken bij het bouwen

traineeship overheid