De automaatbak vervult cruciale taken binnen uw auto. Deze dient daarom goed onderhouden te worden. Omdat men lastig kan controleren hoe het gesteld is met hun automaat, wordt er vaak niet naar omgekeken. Pas wanneer er klachten zijn ontstaan merken bestuurders dat er iets mis is. Er zijn een aantal belangrijke punten om in besef te nemen wanneer er wordt gekeken naar onderhoud aan de automaatbak. Gevaarlijke processenTijdens het rijden vinden er gevaarlijke processen plaats binnen de automaat. De drie belangrijkste en gevaarlijkste zijn: het verbranden van olie, vervuiling en slijtage. De automaat wordt warm tijdens het rijden en daardoor verband de automatische transmissie olie. Hierdoor neemt de werking van de olie af. Het gevolg hiervan is dat de automaat stroever gaat functioneren en er door het vervallen van o.a. de smeerfunctie, bepaalde plekken van de automaat stukgaan. Vanaf buiten dringt er ook nog eens vuil binnen, dit vuil reageert op de olie en kan zuur worden en gaan bijten in het metaal. Daarnaast vestigt het vuil zich op cruciale plekken van de automaat, waardoor deze plekken niet meer goed werken en uiteindelijk kapot gaan. Als laatste laten er ijzeren deeltjes los, deze deeltjes gaan rondzwerven in de automaat en slijten daardoor de automaat. Wat hieruit volgt is dat nog meer ijzerdeeltjes loslaten door het slijtende effect, waardoor het proces verergerd wordt. Dit slijt letterlijk de automaat en daardoor gaat de automaat stuk. Al deze processen leiden uiteindelijk klachten en worden steeds erger naarmate het aantal gereden kilometers oploopt. Natuurlijk is dit niet het geval wanneer de automaat goed onderhouden wordt. Het beste onderhoud voor de automaatHoe kunt u dan op de beste manier uw automaat onderhouden? Allereerst geven wij het dringende advies om in ieder geval om de 60.000 à 80.000 kilometer uw olie te verversen. Dit kan handmatig of via een spoeling. Wanneer u het handmatig wil doen kunt u bij Flushed automatische transmissie olie kopen van zeer hoge kwaliteit. Echter, wanneer u een spoeling laat doen, wordt er ruim 3.5x zoveel olie vervangen. Daarnaast wordt er bij de spoeling ook een reinigingsproces uitgevoerd, waardoor de eerder besproken ijzerdeeltjes en vuildeeltjes verwijderd worden uit de automaat. Dit moet via een machine gebeuren dus spoelen is daarvoor de enige optie. Dit is de beste vorm van onderhoud voor uw automaat. Wanneer u om de 60.000 à 80.000 kilometer uw automaat laat spoelen, kan de automaat, volgens experts, eindeloos mee.
|